با حضور جمع کثیری از اساتید:

آیین گرامی‌داشت مقام معلم و تجلیل از اساتید نمونه دانشگاه مازندران برگزار شد

  • 02 May 2024
  • کد خبر: 1873642
  • 4003

آیین گرامی‌داشت مقام معلم و تجلیل از اساتید نمونه دانشگاه مازندران برگزار شد

با حضور جمع کثیری از اساتید:

آیین گرامی‌داشت مقام معلم و تجلیل از اساتید نمونه دانشگاه مازندران برگزار شد

      به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، هم‌زمان با فرا رسیدن سال‌روز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و هفته گرامی‌داشت مقام معلم، آیین تجلیل از اساتید نمونه دانشگاه با حضور مسوولان و اعضای هیات علمی در سالن اجتماعات شهید آوینی دانشکده هنر و معماری برگزار شد.

      بر اساس این گزارش، دکتر حشمت‌الله علی‌نژاد رییس دانشگاه مازندران در آیین گرامی‌داشت روز معلم ضمن گرامی‌داشت این روز و تبریک به معلمان و اساتید گفت: شهید مرتضی مطهری، مغز متفکر اسلام و انقلاب شکوهمند اسلامی و پایه‌گذار مباحث فلسفی است که در همه مسایل و مراتب علمی توانمند بود و می‌توانست با همه ارتباط بگیرد.

       دکتر علی‌نژاد با تاکید بر این‌که در راهبرد جامعه‌محوری دانشگاه، نقش یکایک همکاران را در ارتباط با جامعه نیاز داریم اظهار داشت: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری، شاگردپروری در حقیقت یک راهبرد علمی، فرهنگی و آموزشی است.

       رییس دانشگاه مازندران اذعان داشت: دانشگاه در بحث فناوری، تکالیف راهبردی دارد و نسل جدید دانشگاه‌ها با دانش‌های نوظهور گره خورده که تاسیس دانشکده‌های جدید می‌تواند در این حوزه موثر باشد.

       دکتر علی‌نژاد خاطرنشان کرد: از شما اساتید عزیز انتظار داریم علاوه بر فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، در حوزه فرهنگی هم از شاگردان خود مراقبت و راهنمایی کنید.

        رییس دانشگاه جامع مازندران با بیان این مطلب که انتخاب استاد نمونه در راستای تحقق مرجعیت علمی که یکی از سیاست‌های وزارت علوم است انجام می‌شود، گفت: امروز با تولید علم، دانش و فناوری، پیشرفت حاصل می‌شود. اگر شما کتابی تالیف کنید و در گوشه‌ای از یکی از کتاب‌خانه‌های دنیا از آن استفاده شود این یعنی صدور انقلاب و علم ما به آن کشور.

       حجت‌الاسلام دکتر سید باقر حسینی کریمی مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران نیز در آیین گرامی‌داشت روز معلم گفت: رکن اصلی یک تمدن، توجه به مساله علم و گرامی‌داشت مقام عالم است که همه دانش‌پژوهان و متفکران دنیا، این مسأله را یکی از شاخصه‌های تمدن‌های نوین و روبه‌جلو دانستند.

        دکتر حسینی اذعان داشت: به اندازه‌ای که در دین مبین اسلام به مقام علم و عالم و معلم احترام قایل شدند، در هیچ اندیشه دیگری این مساله وجود ندارد.

       عضو هیات رییسه دانشگاه مازندران با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره شخصیت شهید مطهری گفت: شهید مطهری مشعل‌دار میدان اندیشه است، اندیشه‌های مطهری فکر انقلاب است و آثار ایشان مبانی فکری نظام جمهوری اسلامی ایران است. ایشان نادره زمان بود، متفکری جهت‌اندیش، متفکری دین‌شناس، مومن، بااخلاص و پرکار، معرف پایه‌های انقلاب اسلامی، متفکر حقیقی و انسان قوی‌الفکر، صاحب اندیشه ناب اسلامی و مصداق بارز مجاهد فی سبیل‌الله.

       مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران تصریح کرد: به سه علت شهید مطهری مورد قبول حتی مخالفان خود نیز بود، یک اینکه بسیار باسواد و عمیق بود و از حرف‌های بی‌ربط، احساسی و غیرعقلانی به شدت پرهیز می‌کرد. ویژگی دوم ایشان، اهتمام به مسایل روز بود و هرکسی به دنبال این مسایل بود ایشان را مامن، پناهگاه، مرجع و ملجا خود می‌یافت و این راز محبوبیت شهید مطهری بود.

     دکتر حسینی افزود: ویژگی سوم این شخصیت بزرگ، با اهتمام و همدلی برخورد کردن بود؛ با طیف‌های مختلف فکری معاشرت داشت، از ملی‌گراها تا لیبرال‌ها و مارکسیست‌ها، از دانشجویان دختر بی‌حجاب تا مذهبی‌های سفت و سخت، با همه محترمانه رفتار می‌کرد که این ویژگی‌ها راز محبوبیت شهید مرتضی مطهری بود.

       دکتر مرتضی علویان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران هم در این آیین با اشاره به این‌که در همه کارها باید پیوست فرهنگی باشد و اگر پیوست فرهنگی در جای درست خودش قرار بگیرد، اثر مفیدش را می‌گذارد، تصریح کرد: بر طبق آموزه‌های ما، معلمی که شغل انبیاست دو وظیفه اصلی دارد، یکی تزکیه و تربیت و دیگری تعلیم که همه ما سرآمدان تعلیم در حوزه تخصصی خودمان هستیم اما باید برای تربیت بیشتر وقت بگذاریم و ورود کنیم تا بتوانیم به دانشجویانمان بیاموزیم که چطور باید با جامعه رفتار کرده و در آن زندگی کنند.

       معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران با بیان اين‌كه نوجوانان و جوانان، مدیران آینده ما هستند، اذعان داشت: معلم باید علاوه بر تدریس، نقش تربیتی خود را به درستی ایفا کند، قدم‌زدن استاد در صحن دانشگاه برای دانشجویان اثر دارد، همین که دانشجو، استاد را در محیط دانشگاه ببیند و با او قدم بزند همین روند جامعه‌پذیری را تشکیل می‌دهد.

       عضو هیات رییسه دانشگاه مازندران اظهار داشت: اگر قرار باشد دانشگاه تمدن‌ساز باشیم نباید نگاه خود را خیلی تنگ و کوتاه کنیم.

       دکتر علویان با اشاره به ثبت ۱۲۰۰ برنامه در سال ۱۴۰۲ توسط معاونت فرهنگی نوید داد: در سال جاری در کنار پایه‌های آموزشی، طرح سرآمدان فرهنگی هم اجرا می‌شود.

       دکتر رحمت عباس‌نژاد سرستی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه نیز در این مراسم، به عنوان میزبان و برگزارکننده‌ی آیین گرامی‌داشت مقام استاد، ضمن خوش‌آمدگویی و تبریک به اعضای هیات علمی دانشگاه، با اشاره به دست‌آوردهای دانشگاه مازندران در حوزه آموزش، گزارشی از وضعیت این حوزه در سه سال گذشته و هم‌چنین روند انتخاب اساتید نمونه دانشگاه مازندران را ارایه کرد.

       یادآور می‌شود: معرفی اعضای هیات علمی جدید، اجرای زنده گروه موسیقی، تکریم اساتید بازنشسته دانشگاه در یک‌سال اخیر، تجلیل از اساتید نمونه دانشگاه در سال ۱۴۰۲، تجلیل از اعضای هیات علمی ارتقایافته و تقدیر از عوامل هیات اجرایی جذب دانشگاه از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

جدول استاد نمونه سال 1403 دانشگاه مازندران

ارتقا یافته ها از روز معلم سال 1402  تا روز معلم سال 1403

روابط عمومی دانشگاه مازندران