با هدف بررسی راهکارهای عملیاتی‌سازی آمایش آموزش عالی:

نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌های استان تشکیل شد

  • 15 Jun 2024
  • کد خبر: 2156054
  • 647

نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌های استان تشکیل شد

با هدف بررسی راهکارهای عملیاتی‌سازی آمایش آموزش عالی:

نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌های استان تشکیل شد

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌های استان با هدف بررسی راهکارهای عملیاتی‌سازی آمایش آموزش عالی در روز شنبه 26 خرداد 1403 به میزبانی دانشگاه مازندران برگزار شد.

       بر اساس این گزارش، دکتر رحمت عباس‌نژاد سرستی با اشاره به اهداف طرح آمایش آموزش عالی در راستای توسعه استان و کشور اظهار داشت: این طرح از منویات مقام معظم رهبری بوده و طی ادوار مختلف مدیریتی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همواره مورد توجه قرار گرفته است.

       دبیر کارگروه آمایش آموزش عالی استان ادامه داد: تشکیل چهار جلسه کارگروه استانی و جلسات متعدد کمیته‌های تخصصی در دانشگاه معین نشانگر دغدغه دانشگاه‌های استان در ماموریت‌گرا شدن آموزش عالی است و تشکیل جلسات تخصصی از این دست نیز با هدف بررسی زوایای مختلف نحوه اجرایی‌سازی آن است.

       دکتر عباس‌نژاد هم‌چنین با اذعان به اینکه مصوبات کارگروه استانی بر تصمیمات شورای گسترش در استمرار رشته‌های در معرض توقف مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بسیار موثر بوده است خاطرنشان کرد: بدون تردید آموزش عالی هر استان با شناخت زوایای مختلف راه‌های توسعه و رشد استان و با همراهی دستگاه‌های اجرایی می‌تواند بهترین نسخه از طرح آمایش را طراحی نماید.

       در ادامه هم‌چنین مقرر شد با توجه به شرایط متفاوت هرکدام از زیرنظام‌های آموزشی شاخص‌های مشخصی تعیین و برای استمرار رشته‌های در معرض خاموشی ارایه گردد.

       در این نشست هم‌چنین دکتر عباسعلی رستمی نماینده دانشگاه‌های غیردولتی در بیاناتی به بررسی ابعاد مختلف ماموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها پرداخت. ایشان با اشاره به تجربه دانشگاه‌های پیشرفته دنیا طی 50 سال اخیر بر دپارتمان‌محوری، برنامه‌محوری و تقویت گروه‌های آموزشی تاکید و بر لزوم تعیین ماموریت برای هر زیر نظام آموزشی تاکید کرد.

       دکتر توکلی معاون آموزشی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز با بیان اینکه در ماموریت‌گرایی باید نگاه استانی و ملی داشته باشیم گفت: در اجرای آمایش باید هزینه‌هایی را متحمل شویم که این هزینه‌ها در نهایت منجر به پیشرفت کشور و استان خواهد شد.

       دکتر توکلی با تاکید بر ارتباط دانش با جامعه و اصناف ادامه داد: در صورتی که ماموریت هر زیرنظام آموزشی در نقشه آموزش عالی استان ترسیم گردد و در همین مسیر راهبردهای عملیاتی توسط دانشگاه‌ها تعیین شود شاهد شکوفایی چشمگیر آموزش عالی و تاثیر آن در جامعه خواهیم بود.

       در ادامه جلسه هم‌چنین دبیر نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت استان، معاونان آموزشی دانشگاه‌های تخصصی فناوری‌های نوین آمل، علم و فناوری مازندران(بهشهر)، پیام نور و فنی‌وحرفه‌ای استان و رییس شورای منطقه 2 اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی نیز به ارایه نظرها و پیشنهاداتی در این زمینه پرداختند.

       یادآور می‌شود: نشست معاونان آموزشی زیرنظام‌های آموزشی استان امروز شنبه 26 خرداد در دفتر معاون آموزشی و دبیر ستاد استانی کارگروه آمایش آموزش عالی برگزار شد و مطابق برنامه‌ریزی انجام شده نتایج این جلسه در کارگروه استانی که احتمالا هفته آینده در استانداری برگزار خواهد شد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

روابط عمومی دانشگاه مازندران

​​​​​​​